Darni Statyba
http://www.darnistatyba.lt
http://www.statybosproduktai.lt
http://www.statybosakademija.lt
Latest posts by Darni Statyba (see all)
- Kokia stogo danga geriausia Lietuvoje? - 2019-07-08
- Vandens siurblio charakteristikos: kuri įranga geriausia? - 2019-01-09
- OMRON valdymo skydai. 3 modernaus valdymo principai - 2017-11-08
Koncerno Achemos grupė valdoma AB Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO) Klaipėdoje išplėtė veikiantį birių trąšų terminalą, skirtą sandėliuoti, iškrauti ir pakrauti į laivus kalio chlorido ir amonio sulfato negranuliuotas trąšas. Trąšų terminalas iškilo Klaipėdos valstybinio jūrų uosto teritorijoje, N.Uosto g. 23. Tai trečioji trąšų krovos komplekso dalis, kurios statybos truko dvejus metus.
Trašų terminalo pajėgumai

Pirmas sausakrūvis laivas Klaipėdos uoste, kuriam uosto kapitonas davė leidimą išplaukti pakrovus KLASCO trašų terminale iki 13 metrų grimzlės © VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija
Nuo 2004 m. veikiantis trąšų terminalas yra vienas didžiausių KLASCO padalinių, kuriame kraunami grūdai, birios ir skystos trąšos. Siekiant dar labiau padidinti trąšų krovą ir sutrumpimti laivų prastovų laiką, nuspręsta pastatyti antrą birių trąšų sandėlį. Naujajame terminale yra 100 tūkst. tonų talpos sandėlys su transportavimo įranga, elevatoriais, nauju laivų krautuvu, 980 m ilgio geležinkeliu. Geležinkelio mazgo sutvarkymas tapo vienu svarbesnių koncerno uždavinių, užtikrinusiu krovinių priėmimą į papildomą iškrovos tašką. Sklypas užstatytas sandėliavimo, krovos, buitinių patalpų ir kitais ūkio paskirties statiniais, išplėtotos inžinerinių tinklų sistemos. Užbaigtame terminale skirtingos trąšos gali būti kraunamos iškarto į du „Post Panamax“ tipo laivus prie 5 ir 6 krantinių, kurių gylis siekia 14, 5 metro; arba į vieną laivą, bet dviem laivo pakrovimo mašinomis, krovos laiką sutrumpinant dvigubai. Vagonų iškrovos mazgas gali priimti 4 geležinkelio vagonus. Visas krovos procesas automatizuotas, laivų krovos našumas siekia 1600 tonų per valandą. Poreikį statyti antrą birių trąšų sandėlį nulėmė poreikis plėsti tiekiamos produkcijos įvairovę. Į šį statybų projektą investuota daugiau kaip 70 mln. Lt.
KLASCO terminalas. Projektavimas
Naująjį sandėlį suprojektavo Achemos koncerno įmonė UAB Projektų centras. Kompiuteriniai projekto skaičiavimai atlikti naudojant baigtinių elementų metodo programą Autodesk Robot Structural Analysis. Kampuotinės atraminės sienos sandėliuojamų trąšų poveikiui skaičiuotos kompiuterine programa GEO5, taikant Kulono grunto aktyviojo slėgio į atraminius paviršius teoriją.
Trašų sandėlio pastatas
KLASCO terminalas įrengtas ant gręžtinių polių pamatų, kurių diametras – 600 mm, o vidutinis ilgis – 8 m. Poliniai pamatai pasirinkti dėl to, jog statybos vietoje iki 9,6 m gylio slūgsojo piltinis gruntas, nepasižymintis pastoviomis stipruminėmis charakteristikomis. Polių betonas parinktas C30/37-XA1 klasės, o armatūra – S500 ir S240 klasės.
Šoninės sandėlio sienos suprojektuotos su kontraforsinėmis atramomis, numatytomis kas 4,5m ir perimančiomis trąšų slėgį bei apkrovas nuo denginio konstrukcijos. Betono dangų aplink naują sandėlį įrengimo darbus atliko UAB Kavesta. Įrengti smėlio ir skaldos pasluoksniai – po 18 cm. Viršutinės betoninės dangos storis 15 – 20 cm, plotas – 7000 m2.
Stogo konstrukcija – klijuotos medienos sijos su plastikine stogo danga

KLASCO trąšų terminalo pastatas. Klijuotos medienos sijos. Nuotr. © UAB Jūrės medis
Pagrindinė denginio laikanti konstrukcija sumontuota iš klijuotos sluoksninės medienos sijų (skerspjūvis 200×1400(h) mm).
Klijuotos medienos sijas pateikė UAB Jūrės medis, gaminanti aukšto techninio lygio klijuotos medienos gaminius, kurie šiame pastate naudojami kaip laikančios pastato konstrukcijos.
Atsparumas drėgmei ir chemiškai agresyviai aplinkai yra vieni didžiausių klijuotos medienos konstrukcijų privalumų.

KLASCO trąšų terminalo pastatas. Klijuotos medienos sijos. Nuotr. © UAB Jūrės medis
Tai nepakeičiama statybinė medžiaga, trąšų ir kitų cheminių medžiagų, sandėlių statybai. Sijos dėka plieninių detalių šarnyriškai pritvirtintos prie atraminių sienų įdėtinių detalių ir tarpusavyje sujungtos kraigo mazge.
Nors pasak UAB Jūrės medis atstovų, birių trąšų terminalas nėra kažkuom išsiskiriantis sandėlio projektas su klijuotos medienos konstrukcijomis, tačiau dėmesį vertėtų atkreipti į tai, jog pagrindinių sijų ilgis siekia net 32 – 33 m. Šiam statiniui panaudotų klijuotos medienos konstrukcijų stiprumo klasė – GL28h.
Trašų terminalo inžinerija
Kadangi trąšų terminalas pastatytas ant marių kranto, vienoje nepalankiausių aplinkų, tad projektuojant statinius buvo siekiama kuo daugiau statinio elementų numatyti iš nerūdijančių ir kitų korozijai atsparių medžiagų. Birių trąšų sandėlio sienos ir stogas padengti profiliuotais chemiškai atspariais trijų spalvų (baltos matinės, žalios ir skaidriais) PVC lakštais su antikondensaciniu padengimu. Prie medinių ilginių lakštai pritvirti nerūdijančiais savisriegiais varžtais. Sandėlyje ant grunto įrengtų grindų danga iš 50 mm storio asfaltbetonio. Elektros skydinėje ir automatikos patalpose grindys taip pat betoninės, padengtos liejama danga. Kabelių kanalai grindyse automatikos patalpoje uždengti nuimamomis plokštėmis su elektrai nelaidžia danga, o elektros skydinėje uždengti rifliuoto plieno lakštais (naudoti A1 degumo klasės statybos produktai). Pagal atsparumą ugniai pastatas atitinką III degumo laipsnį, o pagal sprogimo ir gaisro pavojų – Eg kategoriją.
KLASCO trąšų sandėlio statyboje technologinės elektros ir automatikos montavimo darbus terminale atliko AB Achema filialas Sistematika. Transporterių pagalba trąšos iškraunamos iš jas atvežusių geležinkelio vagonų ir pakraunamos į prie krantinės prisišvartavusius laivus. Jų valdymui, bei jų darbo sinchronizavimui sumontuota moderni kompiuterizuota valdymo sistema. Sistematika ne tik pateikė ir sumontavo šią įrangą, bet taip pat atlieka visų terminalo automatikos ir elektros įrenginių nuolatinius priežiūros ir remonto darbus, užtikrinančius nepertraukiamą bei efektyvų krovos procesą. Galerijose įrengti konvejeriai, kuriais birios trąšos iš geležinkelio vagonų iškrovimo posto tiekiamos į sandėlius ir į laivų pakrovimo terminalus.
Kadangi sandėlyje talpinamos dviejų rūšių trąšos, todėl suprojektuotos trys skersinės 12m aukščio sienos, dalijančios sandėlio erdvę į keturis aruodus. Kiekvienam aruodui numatytas įvažiavimas, pro kuriuos į sandėlį patenka krautuvai. Išilgai sandėlio pastato ir skersai kiekvieno aruodo įrengtas požeminis tunelis besijungiantis su elevatoriaus duobe. Tunelis monolitinio gelžbetonio, jo dugnas įrengtas sutankinus esamą gruntą, įrengus paruošiamąjį smėlio ir žvyro mišinio bei betono sluoksnį. Tunelio dugno, sienų ir denginio storis – 400 mm. Taip pat buvo būtina įrengti patikimą tunelio konstrukcijų hidroizoliaciją. Darbinės siūlės bei tunelio deformacinių blokų sandūros hermetizuotos.