Latest posts by Andrius Vaicekauskas (see all)
- DDS-CAD Electrical – inovatyvus elektros tinklų projektavimas BIM aplinkoje (VIDEO) - 2015-10-16
- Centralizuoto šilumos tiekimo valdymo programa TERMIS „Vilniaus energijoje“: išmatuojamas šilumos nuostolių taupymas - 2015-05-15
- SGD terminalas – sudėtingas inžinerinis iššūkis net ir patyrusioms bendrovėms - 2015-05-13
Straipsnis iš žurnalo “ELEKTROS ERDVĖS Nr.37”
2014 m. gruodžio 3 d. pradėjo veikti pusantrų metų statytas suskystintųjų gamtinių dujų SGD terminalas. Bendrovės AB „Klaipėdos nafta“ investicijos į SGD terminalą siekia apie 100 mln. eurų, į terminalo krantinę papildomai investuota apie 37,5 mln. eurų. „Klaipėdos naftos“ skelbtą tarptautinį viešą konkursą dėl terminalo projektavimo ir įgyvendinimo patarėjo paslaugos teikimo laimėjo tarptautinė įmonė „Fluor“. Amerikiečių bendrovė „Fluor“ SGD terminalo poveikio aplinkai vertinimui (PAV) atlikti strateginiu vietos partneriu pasirinko švedų kapitalo inžinerijos ir konsultacijų bendrovę „Sweco Lietuva“.
SGD krantinės statytoja latvių bendrovė „BMGS“ inžineriniams sprendimams įdiegti pasirinko Latvijos bendrovę SIA „Olimps“, kuri vykdydama terminalo statybos darbus pasitelkė ir Lietuvos specialistus. Elektros instaliacijos srityje Latvijos įmonei padėjo neseniai UAB „Fortum Klaipėda“ jėgainę Klaipėdoje statęs elektrotechnikos inžinerijos specialistas iš Panevėžio Paulius Daukas. „SGD terminalo inžinerinėms sistemos visų pirma buvo keliami aukšti patikimumo reikalavimai, todėl visos sistemos yra dubliuotos, o kai kurios jų net kelis kartus“, – apie elektros inžinerinių sistemų išskirtinumą kalbėjo P. Daukas. Pavyzdžiui, SGD terminale sumontuoti du dyzeliniai generatoriai.
Sudėtinga krantinės statyba
SGD terminalo krantinė sudaryta iš švartavimosi, aptarnavimo ir aukšto slėgio dujų platformų, tarpusavyje sujungtų plieninėmis konstrukcijomis – tiltais. Platformoms įrengti išbetonuoti 134 poliai. Aptarnavimo platformos denginys remiasi ant 24 išbetonuotų polių. Denginio ilgis – 30 m, plotis – 24 metrai. Aptarnavimo platformoje pastatytas metalo konstrukcijų statinys, apšiltintas daugiasluoksnėmis plokštėmis. Statinyje sumontuoti du dyzeliniai generatoriai, skirti elektros energijos gamybai laivo švartavimosi ir avariniu atveju, keturi galingi priešgaisrinio vandens pumpavimo siurbliai ir technologinės įrangos valdymo skydas.
Aukšto slėgio dujų platformos denginys remiasi ant 20 polių. Jame sumontuotos aukšto slėgio dujų rankovės ir priešgaisrinio gesinimo putomis sistema. Dujų platformos pastate sumontuota gesinimo sistema gaisro atveju paleidžia priešgaisrinio vandens siurblius ir paduoda vandenį vamzdynais į laivo gesinimo sistemas. Tuo pačiu metu vanduo paduodamas ir į putų gesinimo sistemą putokšlio gamybai. Prieš montuojant aukšto slėgio dujų rankovių bandymai vyko krante. Vokietijoje pagaminti įrenginiai buvo užpildomi vandeniu ir azotu, o sukėlus reikiamą slėgį buvo tikrinama jų surinkimo ir sandarumo kokybė. Aukšto slėgio dujų rankovės buvo gabenamos baržomis atskirais moduliais ir montuojamos ant dujų platformos. Šie darbai užtruko dvi dienas. Dujų rankovių aukštis siekia 26,5 m, svoris – beveik 50 t, o šių vienetinio tipo konstrukcijų gamyba truko visus metus.
Vienoje švartavimosi aikštelių sumontuotas bokštas su trapu.Bokšto aukštis siekia net 24 m, ir tai yra vienintelė jungiamoji konstrukcija tarp SGD terminalo krantinės ir laivo-saugyklos. Daugiau nei pusmetį ši konstrukcija buvo gaminama Olandijoje. Kaip pripažino bendrovės „TAEM projektų valdymas“ techninės priežiūros vadovas Viktoras Drungys, šiam įrenginiui buvo keliami aukščiausi kokybės ir saugumo reikalavimai.
„Perėjimo tarp konstrukcijų tilteliai buvo surenkami krante, paskui keliami į baržas ir montuojami jau ant pačių konstrukcijų. Ilgiausias trapas siekia beveik 44 m, be to, jis sėkmingai sumontuotas dirbant ant vandens. Šiam darbui reikėjo ypatingo tikslumo, nes, kaip minėjau, kranais buvo dirbama iš laivų ir plaukiojančių kranų“, – aiškino „TAEM projektų valdymo“ techninės priežiūros vadovas V. Drungys.

Švartavimosi aikštelėje sumontuotas 24 m aukščio bokštas su trapu. Nuotr. AB „Klaipėdos nafta“
Elektros instaliacija
Elektros instaliacijos darbams atlikti bendrovė „BMGS“ pasirinko UAB „NRG Site“, turinčią ilgametę patirtį statant pramoninius bei uosto infrastruktūros objektus. „Uosto pramonės inžinerijai reikia specialių žinių, kurių taip greitai neįgysi. Priimant inžinerinius sprendimus dėl elektros instaliacijos būtina atsižvelgti į jūrinio klimato eksploatacijos sąlygas ir aukšto lygio patikimumą“, – pabrėžė „NRG Site“ direktorius Andrius Beniušis.
Dar prieš montuojant perėjimo tiltelius krantinės konstrukcijose, bendrovės „NRG Site“ elektros instaliacijos specialistai iš anksto sumontavo kabelines trasas. Projektui parinktos Švedijos gamintojo „MPbolagen“ kopėtėlių tipo kabelių klojimo konstrukcijos su aliucinko AZ185 antikorozine danga (tiekėjas UAB „Swelbalt“), kurios jau daugiau kaip 10 metų sėkmingai naudojamos tiek uosto, tiek pramonės įmonėse: AB „Fortum Klaipėda“, KJKK „Bega“, UAB „Krovinių terminalas“, AB „Orlen Lietuva“, AB „Achema“ ir kt.

Švedijos gamintojo „MPbolagen“ kopėtėlių tipo kabelių klojimo konstrukcijos su aliucinko AZ185 antikorozine danga, tiekėjas UAB „Swelbalt“. © AB „Klaipėdos nafta“
Montuojant kabelių klojimo konstrukcijas, daug dėmesio skirta tvirtinimo elementams: dėl jūrinio klimato aukšto korozinio aktyvumo konstrukcijos buvo tvirtinamos apkabomis, siekiant nepažeisti tiltų bei kabelių konstrukcijų antikorozinės apsaugos dangų.
Dujų platforma– sprogimui pavojinga aplinka, todėl visa elektros instaliacija sumontuota laikantis sprogimui pavojingų zonų EEx saugos reikalavimų ATEX. SGD terminale valdymo skydų tiekimas sprogiai zonai patikėtas gamintojams „Bartec“, „Cortem“, „Stahl“, sumontuotos poliesterio sujungimo dėžutės bei plieniniai valdymo skydai.
Sprendžiant terminalo apšvietimo klausimus, pasirinktas kitas, Lietuvos naftos ir uosto pramonės įmonėse jau užsirekomendavęs Italijos gamintojas „Cortem“. Terminalo krantinės apšvietimui sumontuoti liuminescenciniai, šviesos diodų šviestuvai bei prožektoriai. Sumontuoti šviestuvai ne tik atitinka griežtus sprogių zonų reikalavimus, bet ir yra tinkami naudoti jūrinio klimato zonoje, į ką ypač svarbu atsižvelgti renkantis produktus, tinkamus naudoti uosto pramonės įmonėse.
SGD terminalas. Inžineriniai sprendimai
Automatizavimo sprendimai patikėti ilgamečiams partneriams „NRG Site“, įmonei „Axis Industries“, be kurios neapsieina beveik nė vienas didesnis Klaipėdos pramonės objektas. „Atliekant valdymo ir automatizavimo sistemų montavimą, daug dėmesio skirta instaliacijos hermetiškumui užtikrinti“, – teigė AB „Axis Industries“ projektų vadovas Darius Stonkus.
Ne menkesniu galvosūkiu tapo ir inžinerinių sistemų įvadų sandarinimo klausimas terminalo statiniuose. Inžinerinių kabelių sistemų įvadų angos pakankamai didelės, o sandarinimo sistema privalo atitikti ne tik gaisrinės saugos, bet ir hermetiškumo reikalavimus. Šiems darbams pasirinktos sandarinimo sistemos „FireSeal“, kurias tiekia UAB „BB Tools Lietuva“.Nuolat Klaipėdos pramonės bei uosto įmones konsultuojantis „FireSeal“ produkto vadovas Dmitrijus Lukinychas buvo pakviestas spręsti ir šį uždavinį. Sandarinimo sistemos „FireSeal“ naudojamos pramonėje, laivuose bei naftos platformose, todėl atitinka aukščiausius saugumo ir atsparumo jūriniam klimatui reikalavimus.
Gaisro ir dujų nuotėkio aptikimo bei signalizavimo, taip pat integruotą vaizdo stebėjimo, apsaugos ir įeigos kontrolės sistemų diegimas patikėtas UAB „Fima“, kurią paslaugai atlikti samdė dujotiekio tiesimo darbų rangovas vokiečių bendrovė „PPS Pipeline Gmbh“. Šios įmonės darbuotojai, kaip ir kiti šiame projekte dalyvavę specialistai, turi ilgametę darbo patirtį Klaipėdos LEZ pramonės ir uosto krovos įmonėse bei inžineriniuose įrenginiuose, tokiuose kaip Būtingės plūduras, UAB „Krovinių terminalas“ chemijos ir naftos produktų terminalas, „Klasco“ trąšų terminalas ir kiti.
„SGD terminalas – strategiškai svarbus objektas Lietuvos valstybei, todėl jam skyrėme ypatingą dėmesį. Projektas mūsų specialistams buvo išskirtinis ir dėl ypatingų darbo sąlygų. SGD terminalas yra ant vandens, apie 700 m nuo krantinės, tad komandai į darbų vietą tekdavo vykti laivu ar net valtimi. Visus įrengimo ir diegimo darbus turėjome atlikti lygiagrečiai su terminalo statybų darbais. Montavome techninę įrangą SGD terminalo krantinės pastatuose ir lauke, atlikome įvairius programavimo darbus, – sako bendrovės „Fima“ projektų vadovas Ričardas Raudys. – Objektas privalėjo būti baigtas iki numatyto termino, nes buvo nustatyta konkreti SGD laivo-dujų saugyklos atplaukimo data, todėl reikėjo labai įtemptai dirbti. Teko ir pavakaroti, ir padirbėti savaitgaliais. Visi žino, kad pajūryje ir dar ant vandens rudenį oro sąlygos nelepina, tad darbuotojams reikėjo dirbti sudėtingomis sąlygomis: košiant stipriam vėjui ir lietui merkiant.“
Dujų apskaitos ir valdymo centras
SGD terminalo dujų apskaitos ir valdymo centras įrengtas krante. Stoties inžinerines sistemas: vaizdo stebėjimo, apsauginę ir gaisro signalizaciją, perimetro apsaugą, kompiuterinius tinklus, praėjimo kontrolės sistemą patikėta įrengti UAB „EIT sprendimai“, kurią pasitelkė dujotiekio tiesimo darbų rangovė „PPS Pipeline Gmbh“.
Svarbu pabrėžti, kad tokio lygio objektas kaip SGD terminalas yra puikiausias rodiklis, įvertinantis pirmaujančias įmones inžinerinių sistemų montavimo bei tiekimo srityse. Tik didelę patirtį ir žinių bagažą turintys specialistai kviečiami dalyvauti tokiuose objektuose, o diegiami sprendimai pereina griežčiausias atrankas.